bip fb fb in
pl en
Łukasiewicz - ICiMB

News

Stan prawny i wymogi bezpieczeństwa dla ceramiki mającej kontakt z żywnością - artykuł Agnieszki Duckiej
Date added: 25 / 11 / 2022

Stan prawny i wymogi bezpieczeństwa dla ceramiki mającej kontakt z żywnością - artykuł Agnieszki Duckiej

W najnowszym numerze czasopisma "Szkło i Ceramika" ukazał się ciekawy artykuł autorstwa mgr Agnieszki Duckiej, zastępcy Lidera Grupy Badawczej Ceramika, Centrum Ceramiki i Betonów.

"Stan prawny i wymogi bezpieczeństwa dla ceramiki mającej kontakt z żywnością"

Zanim żywność zostanie spożyta, ma kontakt z wieloma materiałami i wyrobami w trakcie produkcji, przetwarzania, przechowywania, przygotowania oraz serwowania. Te ostatnie, z którymi wszyscy mamy do czynienia, to sztućce oraz naczynia stołowe, w tym naczynia ceramiczne. Takie materiały i wyroby określa się mianem „materiałów przeznaczonych do kontaktu z żywnością”.


Materiały te powinny być wystarczająco obojętne, aby ich składniki nie oddziaływały na jakość żywności oraz były bezpieczne dla nas, konsumentów, i nie miały negatywnego wpływu na nasze zdrowie. 
Aby zapewnić bezpieczeństwo materiałów przeznaczonych do kontaktu z żywnością wprowadzono szereg wymogów prawnych. Materiały muszą odpowiadać przede wszystkim wymaganiom określonym w rozporządzeniu (WE) nr 1935/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 27 października 2004 r. w sprawie materiałów i wyrobów przeznaczonych do kontaktu z żywnością oraz uchylającemu dyrektywy 80/590/EWG i 89/109/EWG (Dz. Urz. L338/4 z 2004r.). Rozporządzenie ma zastosowanie do wszystkich materiałów i wyrobów, w tym aktywnych i inteligentnych materiałów, czyli materiałów, których zadaniem jest poprawa stanu opakowanej żywności i przedłużenie jej okresu przydatności do spożycia.


Rozporządzenie nie ma zastosowania wyłącznie do:
→ materiałów i wyrobów dostarczanych jako antyki,
→ materiałów pokrywających lub powlekających, które stanowią część środków spożywczych, a zatem mogą zostać spożyte wraz z nimi (np. materiały pokrywające ser w postaci skórki),
→ stacjonarnych instalacji wodociągowych, publicznych lub prywatnych1


Zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1935/2004 grupy materiałów i wyrobów wymienione w Załączniku nr I poza przepisami ogólnymi zawartymi w treści rozporządzenia, dodatkowo zostały objęte szczegółowymi środkami prawnymi UE. W grupie tej znalazły się między innymi materiały i wyroby ceramiczne, dla których szczegółowe wymagania zawierają dyrektywa Komisji 2005/32/WE z dnia 29 kwietnia 2005r. zmieniająca dyrektywę Rady 84/500/EWG w odniesieniu do deklaracji zgodności i kryteriów skuteczności metody analizy w przypadku wyrobów ceramicznych przeznaczonych do kontaktu ze środkami spożywczymi oraz dyrektywa Rady 84/500/EWG z dnia 15 października 1984 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich dotyczących wyrobów ceramicznych przeznaczonych do kontaktu ze środkami spożywczymi. Dyrektywa Rady 84/500/EWG dotyczy możliwej migracji ołowiu i kadmu z wyrobów ceramicznych, podaje podstawowe zasady oraz metody analizy do określenia migracji kadmu i ołowiu oraz dopuszczalne limity tych pierwiastków. Obie dyrektywy zostały wdrożone do zastosowania na mocy Rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 1 stycznia 2008 r. (Dz. U. 2008, Nr 17 poz. 113)2
Migracja kadmu i ołowiu z wyrobów ceramicznych może dotyczyć przede wszystkim wyrobów wypalanych w zbyt niskiej temperaturze, produkowanych z udziałem szkliwa ołowiowego, bogato zdobionych naszkliwnie z udziałem kalkomanii zawierającej pigmenty ołowiowe i kadmowe. W UE odchodzi się od stosowania szkliw ołowiowych, a do pigmentów, tam gdzie jest to możliwe, stosuje się zamienniki związków kadmu i ołowiu. Ścisłych kontroli wymagają wyroby sprowadzane do UE np. z Chin. 


Zgodnie z dyrektywą Rady 84/500/EWG ilości ołowiu i kadmu uwalniane z wyrobów ceramicznych nie mogą przekraczać ustanowionych poniżej limitów:

 

Wyrób ceramiczny, dla którego maksymalne dopuszczalne ilości ołowiu i kadmu nie zostały przekroczone o więcej niż 50%, spełnia wymagania dyrektywy, o ile co najmniej trzy inne wyroby o takim samym kształcie, wymiarach, ozdobach i szkliwie zostaną poddane badaniu przeprowadzonemu zgodnie z warunkami ustanowionymi w załącznikach I i II i średnie ilości ołowiu i/lub kadmu uwolnione z powyższych wyrobów nie przekraczają ustalonych limitów, przy czym dla żadnego z powyższych wyrobów limity nie mogą zostać przekroczone o więcej niż 50 %3
Należy pamiętać, że kadm i ołów nawet w śladowych ilościach mogą stanowić zagrożenie dla ludzkiego zdrowia. Komitet Ekspertów FAO/WHO ds. Substancji Dodatkowych (JECFA) podaje, że tolerowane tygodniowe pobranie ze wszystkich źródeł (PTWI) dla ołowiu wynosi 0,025 mg Pb/kg masy ciała zaś kadmu – 0,007 mg/kg masy ciała. W opinii z 2009 r. Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) uzasadnia konieczność obniżenia tolerowanego pobrania tygodniowego dla kadmu do 2,5μg/kg masy ciała4. Są to ilości sumaryczne, na które składają się ilości ołowiu i kadmu pobierane również z innych źródeł, innych zanieczyszczeń żywności, wody i powietrza. 
Zestawione w tabeli limity mogą się wydać bardzo duże w stosunku do ilości tolerowanego tygodniowego pobrania, należy jednak wziąć pod uwagę, że do określenia migracji ołowiu i kadmu z naczyń używa się płynu modelowego, jakim jest 4% kwas octowy pozostający w kontakcie z naczyniem przez 24 godziny. Żywność przez nas spożywana ma mniejszą moc chemiczną niż stosowany kwas i czas jej kontaktu z talerzem czy kubkiem jest z reguły krótszy. 
W Laboratorium Badawczym Sieci Badawczej Łukasiewicz – ICiMB, w Grupie Badawczej Ceramika wykonywane są badania ilości uwalnianego ołowiu i kadmu z naczyń ceramicznych i szklanych zgodnie z normami PN-EN 1388-1:2000+Ap1:2002 Materiały i wyroby przeznaczone do kontaktu z produktami spożywczymi. Powierzchnie krzemianowe. Oznaczanie ołowiu i kadmu uwalnianego z wyrobów ceramicznych oraz PN–EN 1388-2:2000 Materiały i wyroby przeznaczone do kontaktu z produktami spożywczymi. Powierzchnie krzemianowe. Oznaczanie ołowiu kadmu uwalnianego z powierzchni krzemianowych wyrobów innych niż wyroby ceramiczne. 


Wyroby ceramiczne na wszystkich etapach wprowadzenia do obrotu, włączając etap sprzedaży detalicznej, muszą mieć załączoną pisemną deklarację zgodną z art. 16 rozporządzenia (WE) nr 1935/2004 stwierdzającą, że są one zgodne z przepisami o materiałach i wyrobach przeznaczonych do kontaktu z żywnością mającymi wobec nich zastosowanie. Pisemna deklaracja zawiera następujące informacje:
→ nazwę i adres firmy produkującej wyrób ceramiczny oraz nazwę i adres importera wprowadzającego wyrób na terytorium Wspólnoty Europejskiej,
→ dane identyfikujące wyrób ceramiczny,
→ datę wydania deklaracji,
→ potwierdzenie, że wyrób spełnia odpowiednie wymagania dyrektywy Komisji 2005/31/WE oraz dyrektywy Rady 84/50/EWG.


Dokumentacja potwierdzająca zgodność wyrobu ceramicznego z wymaganiami dyrektyw powinna:
→ zawierać wyniki badań laboratoryjnych wskazujące, że wyroby spełniają wymagania przepisów w zakresie dopuszczalnych limitów migracji ołowiu i kadmu, z uwzględnieniem warunków badania i danych laboratorium wykonującego badania,
→ umożliwić łatwe zidentyfikowanie wyrobów, dla których została wydana,
→ być aktualizowana w przypadku zmian w procesie produkcyjnym, które mogą spowodować zmiany migracji ołowiu i kadmu. 


Dokumentację taką producent lub importer ma obowiązek udostępnić na żądanie organów urzędowej kontroli. 
Żeby konsument miał pewność, że zakupiony przez niego wyrób może mieć kontakt z żywnością, wyrób ten zgodnie z art. 15 rozporządzenia (WE) nr 1935/2004 powinien być odpowiednio oznakowany. Prawidłowo oznakowany wyrób powinien:
→ zawierać szczegółowe wskazówki dotyczące jego użytkowania, np. łyżka do zupy lub symbol, którego wzór zawiera Załącznik II do rozporządzenia,
→ jeśli jest to konieczne, zawierać specjalne zalecenia, których należy przestrzegać w celu bezpiecznego i właściwego używania,
→ nazwę lub nazwę handlową oraz adres lub informację o siedzibie producenta, przetwórcy lub sprzedawcy odpowiedzialnego za wprowadzenie wyrobu do obrotu, mającego siedzibę we Wspólnocie,
→ odpowiednie oznakowanie lub oznaczenia identyfikacyjne zapewniające możliwość śledzenia drogi materiału lub wyrobu, w celu ułatwienia procesu kontroli, wycofywania wadliwych produktów z rynku, udzielania informacji konsumentom oraz przypisania odpowiedzialności.


Powyższe informacje:
→ powinny być widoczne, czytelne i nieusuwalne.
→ w sprzedaży detalicznej muszą znajdować się na materiałach i wyrobach albo na ich opakowaniu, lub na etykietach umieszczonych na materiałach i wyrobach albo na ich opakowaniu,
→ powinny być podane w języku łatwo zrozumiałym dla nabywców.


Państwo Członkowskie, w którym dany materiał lub wyrób znajduje się w obrocie, może zastrzec, aby na jego terytorium dane na etykiecie podawane były w jednym lub kilku językach urzędowych Wspólnoty. Materiały i wyroby przeznaczone do kontaktu z żywnością wprowadzone do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zgodnie z art. 55 Ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia, są znakowane w języku polskim (Dz. U. z 2020r. poz. 2021). Materiały i wyroby mogą być również znakowane w innych językach. 
Gdy z przyczyn technicznych informacje te lub zawierająca je etykieta nie może zostać umieszczona na materiałach lub wyrobach, muszą zostać zawarte w ulotce wyraźnie widocznej dla nabywców i umieszczonej w bezpośrednim sąsiedztwie materiałów i wyrobów. 
Pomimo istniejących wymogów prawnych są na szczeblu unijnym obszary wymagające uzupełnienia. Brak jest na przykład szczegółowych środków prawnych dotyczących wymagań, norm i limitów dla wyrobów z papieru, metali i stopów, farb drukarskich i klejów, gumy, szkła i wielu innych. Niektóre państwa członkowskie wprowadziły w tych obszarach własne zasady opisane w krajowych środkach prawnych.

 

 

PRZYPISY
1 Rozporządzenie (WE) NR 1935/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 27 października 2004 r. w sprawie materiałów i wyrobów przeznaczonych do kontaktu z żywnością oraz uchylające dyrektywy 80/590/EWG i 89/109/EWG.
2 Rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 1 stycznia 2008 r. w sprawie wykazu substancji, których stosowanie jest dozwolone w procesie wytwarzania lub przetwarzania materiałów i wyrobów z innych tworzyw niż tworzywa sztuczne przeznaczonych do kontaktu z żywnością, Dz.U. Nr 17 poz. 113.
3 Dyrektywa Rady z dnia l5 października 1984 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich dotyczących wyrobów ceramicznych przeznaczonych do kontaktu ze środkami spożywczymi, 84/500/EWG.
4 Scientific Opinion of the Panel on Contaminants in the Food Chain on request from the European Commission on cadmium in food, The EFSA Jurnal, 2009; 980, pp. 1-139.



Back

Kontakt

Agnieszka Ducka

tel.: 22 889 48 79
kom.: 601 362 348

agnieszka.ducka
@icimb.lukasiewicz.gov.pl

Centrum Ceramiki
i Betonów

ul. Kupiecka 4
03-046 Warszawa

Challenges Łukasiewicza

You are an Entrepreneur, you are facing a technological problem whose solution is beyond the capacity of your team or you simply do not have the time. Take advantage of the unique solution of the Łukasiewicz Research Network. It costs nothing! The Łukasiewicz Research Network offers business a unique 'challenge' system, whereby a group of 4,500 scientists accepts a business challenge in no more than 15 working days and proposes to the entrepreneur to develop an effective implementation solution. In doing so, it engages the highest competence of scientists in Poland and a scientific apparatus that is unique in the country. Most importantly, the entrepreneur does not incur any costs related to the development of the research idea. Łukasiewicz conveniently meets the expectations of business. An entrepreneur can choose to contact not only through a form on the website, but also in more than 50 locations - Łukasiewicz Institutes and their branches throughout Poland. Everywhere, they will receive the same - high quality - product or service.

ikona
ikona