Akronim: CerChamber
Numer projektu: NOR/SGS/CerChamber/0236/2020-00
Okres realizacji projektu: 1.09.2021 – 1.09.2023
Dofinansowanie: 903 119,55 zł (198 479,09 EUR)
Operator programu: Narodowe Centrum Badań i Rozwoju
Źródło finansowania: Fundusze Norweskie i Fundusze Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG)
Kierownik projektu: dr inż. Magdalena Gizowska
e-mail: magdalena.gizowska@icimb.lukasiewicz.gov.pl
Cel projektu:
Celem projektu jest opracowanie technologii wytwarzania komór spalania z azotku krzemu, azotku krzemu wzmocnionego cząstkami węglika krzemu oraz azotku krzemu
wzmocnionego włóknami węglowymi dla lotnictwa i techniki kosmicznej. Uzyskane materiały zostaną przebadane w skali laboratoryjnej pod względem mikrostruktury, właściwości termicznych i mechanicznych. Materiały, których właściwości predestynują je do zastosowania jako komory spalania, zostaną wytypowane do dalszych badań ukierunkowanych na zachowanie się materiału w warunkach pracy.
Opracowana technologia zostanie wykorzystana do wytworzenia ceramicznych komór spalania, które zostaną przekazane do badań w warunkach pracy silnika rakietowego klasy 500 N zasilanego „zielonym” paliwem nowej generacji.
Oczekiwane rezultaty:
Projekt przyczynia się do rozwoju wiedzy i kompetencji w dziedzinie ceramiki beztlenkowej. Cel projektu ma charakter czysto aplikacyjny i posiada duży potencjał do dalszego rozwoju. Kluczowym czynnikiem jest również fakt, że Sieć Badawcza Łukasiewicz - Instytut Ceramiki i Materiałów Budowlanych jest jednym z niewielu ośrodków w Polsce posiadających infrastrukturę i technologię umożliwiającą produkcję tego typu materiałów. Opracowanie metody wytwarzania ceramicznej komory spalania przyczyni się do podniesienia prestiżu Instytutu Ceramiki i Materiałów Budowlanych.
W wyniku badań prowadzonych w ramach projektu zostanie zaprojektowana i przetestowana pełnowymiarowa komora spalania z ceramiki i kompozytów ceramicznych do zastosowania w rakietach napędzanych zielonym paliwem nowej generacji. Komory spalania mogą być wykorzystane w systemach opracowanych przez Łukasiewicz - Instytut Lotnictwa, który potwierdził zainteresowanie wynikami projektu i chciałby kontynuować współpracę obu placówek w zakresie rozwoju komór spalania po zakończeniu projektu.
Dodatkowo, wyniki badań uzyskanych w projekcie zostaną wykorzystane do przygotowania co najmniej dwóch publikacji w czasopismach branżowych. Publikacje te będą dotyczyły głównie metody wytwarzania oraz właściwości materiału. Po zakończeniu projektu planowane są kolejne publikacje skupiające się na aspektach aplikacyjnych.
Streszczenie projektu:
Projekt dotyczy opracowania ceramicznych i kompozytowych komór spalania dla potrzeb lotnictwa i technologii kosmicznej. W tym celu wybrano trzy rodzaje materiałów, dla których zostanie opracowana technologia wytwarzania:
- materiałów ceramicznych z azotku krzemu
- kompozyty na osnowie azotku krzemu wzmocnione cząstkami węglika krzemu 1-30 %wag.
- kompozyty na osnowie azotku krzemu wzmocnione włóknami węglowymi 1-30 %wag.
Azotek krzemu należy do grupy ceramiki nietlenkowej. W takich materiałach wiązania chemiczne pomiędzy atomami mają charakter kowalencyjny, dlatego nawet w wysokich temperaturach mobilność atomów, a w konsekwencji dyfuzyja materii, jest niewielka. W związku z tym azotek krzemu nie wykazuje dobrej spiekalności.
Ze względu na skomplikowany kształt dysz rakietowych, nie można bezpośrednio stosować żadnych technik prasowania na gorąco, zwykle stosowanych do produkcji tych materiałów. Technologia wytwarzania materiałów do produkcji komór spalania zostanie opracowana na drodze spiekania proszków. Z tego powodu niezbędne jest wprowadzenie środków pomocniczych do spiekania, które albo spowodują spiekanie materiału drogą fazy ciekłej, albo zwiększą dyfuzyjność materiału w wysokiej temperaturze.
Proszki w postaci granulatów zawierające substancje pomocnicze do formowania i spiekania będą zagęszczane izostatycznie, a następnie spiekane w atmosferze ochronnej bezciśnieniowo i zagęszczane w warunkach wysokiej temperatury i wysokiego ciśnienia przy techniki HIP (z ang. Hot Isostatic Pressing). Materiały te zostaną scharakteryzowane pod względem ich właściwości termicznych i mechanicznych, co pozwoli na zaprojektowanie próby w warunkach dynamicznych. Pełnowymiarowe ceramiczne i kompozytowe komory spalania zostaną poddane testom na stanowisku do badania silników rakietowych o ciągu 500N. Właściwości dysz prototypowych uzyskanych w zaprojektowanej technologii zostaną zweryfikowane w warunkach pracy.
Strona programu: https://www.gov.pl/web/ncbr-en/small-grant-scheme-2020-call