Bożena Sacharczuk. Dialog z naturą Zachwycające bogactwo faktur i kolorów szkliw, pękate obiekty, nieoczywiste deformacje to znak rozpoznawczy prac Bożeny Sacharczuk. Artystka podczas tworzenia prowadzi dialog z naturą, która jest jej główną inspiracją.
.
Ceramiczne działania w Przestrzeni Sztuki WL4 Zaczęło się od „domu chleba” – budynku dawnej piekarni „Germania” usytuowanej na brzegu Motławy, trochę na uboczu, ale niedaleko centralnych punktów miasta, blisko powstającego wtedy Muzeum II Wojny Światowej.
I Międzynarodowe Triennale Rzeźby Ceramicznej 26 czerwca br. na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie odbyło się otwarcie wystawy finalistów I Międzynarodowego Triennale Rzeźby Ceramicznej. To ważna data w historii polskiej ceramiki unikatowej.
W kręgu porcelanowego dziedzictwa Wałbrzycha. Od „Kristera” do „Krzysztofa” Przedmioty wykonane z porcelany pełnią funkcje użytkowe i dekoracyjne. Te posiadające walory artystyczne bądź/i historyczne czy dizajnerskie stają się elementami muzealnych kolekcji lub zbiorów prywatnych kolekcjonerów.
Przeważnie każdy z nas ma swój ulubiony porcelanowy kubek lub filiżankę ze spodkiem.
Tożsamość – lęki, pytania, diagnozy Intymny i wielowymiarowy portret współczesnej kondycji człowieka, przedstawiony przez młodych artystów z ASP we Wrocławiu, dla których ceramika stała się narzędziem krytycznej refleksji nad niepokojami i zagadnieniami tożsamości w świecie pełnym zmian i napięć.
Wystawa „Tożsamość – lęki, pytania, diagnozy”, prezentowana w Przestrzeni Sztuki WL4 w Gdańsku 8.02–2.03.2025 r., podejmowała temat tożsamości przez pryzmat ceramiki – medium, które w tym przypadku stało się nośnikiem nie tylko formy, ale również emocji, refleksji oraz pytań o kondycję współczesnego świata.
CeramikFest, festiwal ceramicznych opowieści Wspólne doświadczanie piękna, wystawy, dzielenie się wiedzą, warsztaty mistrzowskie, wypały plenerowe i celebracja czasu spędzonego w duchu miłości do porcelany i ceramiki. Wszystko to znajdziemy 6–7 września 2025 roku na pierwszym festiwalu CeramikFest w jednym z najbardziej magicznych zakątków Dolnego Śląska.
Gdyby festiwal był opowieścią, miałby rozdział pierwszy
Zamek Sarny to szczególne miejsce akcji.
Kufel z dekoracją palmetową Kufel z dwuwarstwowego szkła bezbarwno-czerwonego rubinu miedziowego, rzeźbiony grawersko wypukłą dekoracją palmetową.
Dolnośląski technologiczny rarytas kolekcjonerski z Kotliny Jeleniogórskiej z: schaffgotschowskiej huty szkła Carlsthal Glasfabrik, Carlsthal (obecnie Orle), huty szkła Josephinenhütte Glasfabrik, Schreiberhau (obecnie Szklarska Poręba) – hutniczy półfabrykat, simonowskich rzeźbiarni szkła, Glas Schleifereien Gebrüder Simon, Schreiberhau (Szklarska Poręba) – zdobienie półfabrykatu.
Dla znawców szkła o wartości historycznej szklanego obiektu decyduje jego unikatowość występowania, źródłowe odkrycie i ustalenie jego autorów oraz złożona, wieloetapowa technologia wytwórcza.
Historia ceramiki bolesławieckiej XVIII i XIX wieku XVIII i XIX wiek był dla bolesławieckich garncarzy okresem rozwoju i prosperity. Rosło zapotrzebowanie na kamionkowe wyroby, poszerzano rynki zbytu, a asortyment naczyń był coraz bogatszy. Powodzeniem cieszyły się nie tylko naczynia bogato zdobione dekoracją nakładkową, lecz również proste i użyteczne naczynia kuchenne, pokryte brązowym szkliwem, znane powszechnie od XIX wieku jako buncloki.
.
O miśnieńskich kwiatach, które skradły serca Europejczykom Motywy kwiatów od wieków zdobią ceramikę niczym symboliczne echo ogrodowego piękna. Pozwalają nie tylko zachwycać się nad ich urokiem, lecz są także cenną wskazówką przy datowaniu i identyfikowaniu pochodzenia porcelany.
Wystawa „Kobieta wyzwolona. Polskie art déco w ceramice” Fajans polski zawsze budził zainteresowanie miłośników ceramiki. Od dłuższego czasu pojawia się coraz więcej opracowań poświęconych tej dziedzinie wytwórczości. Organizowane są wystawy i prezentacje wyrobów polskich wytwórni fajansu.
Mazowieckie leśne huty szkła gospodarczego Brzeska Wola (1854–1868), woj. mazowieckie, pow. białobrzeski Pieczęć
Publikowane przez nas sukcesywnie od 2018 roku monograficzne opracowania kolejnych hut szkła działających na terenie byłego Królestwa Polskiego zaczynają stopniowo przynosić owoce w postaci rosnącego zainteresowania tematyką związaną z tutejszym przemysłem szklarskim, który – jak się okazuje – w okresie od końca XVIII do początków XIX wieku stanowił bardzo znaczącą część gospodarki.
Weronika Lucińska Skrawek nieba żarzący się blaskiem zachodzącego słońca, spowite w delikatnym błękicie chmury, dryfujące góry lodowe. Tę ulotność chwili Weronika Lucińska po mistrzowsku zamyka w trwałej ceramicznej formie.
→ Barbara Szafirowska-Pape: Płynność to tytuł w ystaw y, która niedawno miała miejs ce we wrocławskiej Fine Art Galler y, ale również nazwa Twojej nowej kolekcji.
Latchezar Boyadjiev. W poszukiwaniu wolności Szklane rzeźby Latchezara Boyadjieva są abstrakcyjne, ale w wielu jego dziełach odnajdziemy elementy figuralne. Wgłębienia, wypukłości, łagodne linie, krawędzie łączą się w kobiece formy.
Codzienność zaklęta w szkle Wcześniej do rangi sztuki podnosiła brzydotę tkanki miejskiej, teraz inspirują ją związki rodzinne i macierzyństwo. Kalina Bańka-Kulka sięga po różne techniki, aby to, co zwykłe stało się wyjątkowe.
Motywem obecnym w najnowszych pracach artystki, a zaczerpniętym z dzieciństwa, jest zabawa w„widoczki”, czyli sekrety zakopywane w ziemi, zwykle w formie barwnych kompozycji, składających się ze znalezionych drobnych elementów, przedmiotów czy roślin, uznanych za ładne i wartościowe.
Renata Pawlik-Kiebdój Kobieta Szkło Twórcza Szklane prace Renaty Pawlik-Kiebdój przedstawiają kobiety – zwyczajne, młode, dojrzałe, rozpustne, wrażliwe, waleczne, beztroskie. Artystka portretuje cały wachlarz kobiecych charakterów, emocji i historii.
→ Barbara Szafirowska-Pape: Czy zawsze bohaterkami Twoich prac są kobiety?
→ Renata Pawlik-Kiebdój: Zawsze.
HOT GREEN Marta Wojciechowska daje szklanym odpadom drugie życie. Recykling to dla niej nie tylko oszczędność, ale też możliwość tworzenia nowych dzieł i uzyskania zaskakujących efektów. Z artystką, właścicielką pracowni Glassmour rozmawia Aleksandra Zawiła.
→ Aleksandra Zawiła: Chciałabym porozmawiać o Pani ostatnim projekcie – „HOT GREEN”.
→ Marta Wojciechowska: Celem tego projektu było zgłębienie tematu recyklingu szkła.
Młode talenty. Daria Alicja Kowalewska → Dlaczego ceramika?
Ceramika nie była moim pierwszym wyborem. Swoją przygodę ze sztuką i rzemiosłem zaczęłam od historii sztuki, konserwacji i pracy z rzeźbą. W szkole średniej zajmowałam się rzeźbą w drewnie, snycerstwem.
Szkło to sztuka wyboru. Bogdan Kupczyk Chciałem, aby projektowane przeze mnie przedmioty miały wysokie walory estetyczne, były bezpieczne, łatwe do umycia i składowania i aby człowiek czuł się w ich otoczeniu godnie. Bogdan Kupczyk
→ Barbara Szafirowska-Pape: Panie Bogdanie, w grudniu w Dąbrowie Górniczej odbyła się wystawa Pana szkieł i obrazów „Liczy się efekt, forma i funkcja”, do 18 maja trwać będzie kolejna wystawa „Sztuka wyboru” w Galerii Stara Łaźnia w Zawierciu.
Pamiętajmy o kryształach Historia Zawiercia nierozerwalnie związana jest z Hutą Szkła Gospodarczego, która była jednym z największych zakładów pracy w powiecie zawierciańskim. Początki produkcji szkła w mieście sięgają lat 80.
Czar potłuczonego szkła Marty Klonowskiej Wystawa „Szklana menażeria” w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku bije rekordy popularności. Mieszkająca na stałe w Niemczech polska artystka dostrzegła piękno i potencjał w połamanych i potłuczonych kawałkach szkła i tworzy z nich jedyne w swoim rodzaju stworzenia.
Wystawa ceramiki unikatowej Bożeny Sacharczuk w NOSPR w Katowicach W przestrzeni foyer Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach (NOSPR) trwa wystawa ceramiki unikatowej „Układy improwizowane” autorstwa Bożeny Sacharczuk.
Wystawa Bożeny Sacharczuk, artystki sztuk wizualnych, doktor habilitowanej sztuk plastycznych, profesor wrocławskiej ASP, stanowi nie tylko wydarzenie artystyczne, lecz także integralny element Festiwalu Prawykonań – święta muzyki współczesnej.
Barbara Trzybulska: Od literackich inspiracji do ceramicznych światów Twórczość Barbary Trzybulskiej to fascynujący most łączący dziedzictwo ceramicznego medium z nowatorskimi poszukiwaniami artystycznymi; miejsce, gdzie literatura i ceramika przenikają się wzajemnie, gdzie zaciera się granica między ceramiką a malarstwem.
Artystka urodziła się w Polanicy-Zdroju w 1970 roku, studiowała na Wydziale Ceramiki i Szkła Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu pod kierunkiem profesorki Krystyny Cybińskiej.
Festiwal Porcelany. „Wdzięk, Elegancja i Luksus” Kolekcjonerstwo zaczyna się w krótkiej chwili zachwytu, który przekształca się w ciekawość, ciekawość rodzi chęć posiadania, a stąd już jest prosta droga do kolekcjonerstwa. Takie początki zna każdy kolekcjoner.
Osiem krajobrazów w szkle Rzeźbiona kuglersko paterka, ze strefową malaturą czerwonego listru i precyzyjnymi miniaturowymi grawerunkami ośmiu krajobrazowych wedut z Kotliny Jeleniogórskiej to kolejny dolnośląski rarytas kolekcjonerski.
Dwuczęściowa dmuchana i scalona hutniczo paterka ze szkła bezbarwnego składa się z kolistej, ośmiobocznej głębokiej miseczki oraz kolistej, ośmiobocznej, niskiej trzonostopy.
Historia ceramiki bolesławieckiej od XIII do XVIII w. Ceramika bolesławiecka na przestrzeni dziejów wielokrotnie ulegała zmianom, podążając za kolejnymi stylami artystycznymi i dążąc do sprostania rosnącym wymaganiom użytkowników.
Skąd się wzięła chińska i japońska porcelana w Europie? Nazwa porcelana pochodzi najprawdopodobniej od włoskiego słowa porcella nawiązującego do muszli kauri (Cypraeidae), a po raz pierwszy pojawiła się w świadomości Europejczyków po publikacji kroniki Marco Polo „Opisanie świata” (Il Milione) z ok.
Peter Bremers W szklanych rzeźbach Petera Bremersa żyją zarówno błękitne, lodowe krajobrazy Antarktydy, jak i gorące kaniony i pustynie Arizony. Prace artysty są hołdem złożonym naturze i odzwierciedlają jego filozoficzne i duchowe podejście do życia.
Świat opisuję poprzez sztukę. Profesor Przemysław Lasak Figury ceramiczne prof. Przemysława Lasaka, pojedyncze lub zmultiplikowane, tworzą niepowtarzalny klimat nasycony aurą tajemniczości, czasem niepokoju. Mimo, że są odlewami z jego własnego ciała czy też ciała modela, każdą z nich cechuje indywidualny, niepowtarzalny wyraz.
Powstające w płomieniu. Szkło Katarzyny Krej W tajemniczych i pięknych wnętrzach Wieży Matematycznej Muzeum Uniwersytetu Wrocławskiego do 18 lutego trwa wystawa „utkanych” ze szkła rzeźb Katarzyny Krej.
Wystawę „Powstające w płomieniu” można traktować niemal literalnie – wszystkie prezentowane na niej prace autorstwa Katarzyny Krej powstały w wyniku bezpośredniego kontaktu pręcików szklanych z ogniem palnika gazowego.
Alberto Bustos - wywiad Wolność” – to słowo, które najlepiej określa twórczość, styl i osobowość hiszpańskiego ceramika Alberto Bustosa. Sam uważa wolność za swoją najbardziej wyrafinowaną technikę.
Romana Kaszczyc z Barlinka – ceramiczka i malarka W wielu miejscach – galeriach, muzeach, czy prywatnych kolekcjach, w różnych miastach znajdują się dzieła Romany Kaszczyc z Barlinka. Od drugiej połowy lat 70. ubiegłego wieku prezentowała na wystawach i przeglądach artystycznych swoją ceramikę, która była wówczas podstawową domeną artystycznego wyrazu jej talentu.
Romana Kaszczyc nazywana też „Romą Barlinecką” urodziła się 25 marca 1938 roku w rodzinie Marii i Władysława Józefczuków na Podolu, w miasteczku Kopyczyńce, w obwodzie tarnopolskim na Kresach Wschodnich.
Delft. Błękit na każdym kroku W każdym kraju są miasta, które opowiadają historię rzemiosła, a w przypadku ceramiki każde z tych miast przekłada artystyczną tradycję na język unikalny dla swojej kultury.