Nasze tematy

Artykuły

Bożena Sacharczuk. Dialog z naturą
Zachwycające bogactwo faktur i kolorów szkliw, pękate obiekty, nieoczywiste deformacje to znak rozpoznawczy prac Bożeny Sacharczuk. Artystka podczas tworzenia prowadzi dialog z naturą, która jest jej główną inspiracją. .
więcej
Ceramiczne działania w Przestrzeni Sztuki WL4
Zaczęło się od „domu chleba” – budynku dawnej piekarni „Germania” usytuowanej na brzegu Motławy, trochę na uboczu, ale niedaleko centralnych punktów miasta, blisko powstającego wtedy Muzeum II Wojny Światowej.
więcej
Nie bałbym się stwierdzić, że razem inwestujemy w wysoką jakość w branży ceramicznej
Każdy sklep dla ceramików ma w swojej ofercie bogaty wybór narzędzi do pracy z gliną: lepszych, gorszych, droższych lub tańszych. Jednak osoba je projektująca jest dla użytkownika anonimowa.
więcej
Wszystko jest szkliwem Szkliwa popiołowe i organiczny składnik opowieści
Przyjmując perspektywę ceramika poruszającego się w otoczeniu przyrody, możemy spojrzeć na jej piękno poprzez użyteczność, właściwości i zastosowanie w warsztacie naturalnych składników.
więcej
I Międzynarodowe Triennale Rzeźby Ceramicznej
26 czerwca br. na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie odbyło się otwarcie wystawy finalistów I Międzynarodowego Triennale Rzeźby Ceramicznej. To ważna data w historii polskiej ceramiki unikatowej.
więcej
W kręgu porcelanowego dziedzictwa Wałbrzycha. Od „Kristera” do „Krzysztofa”
Przedmioty wykonane z porcelany pełnią funkcje użytkowe i dekoracyjne. Te posiadające walory artystyczne bądź/i historyczne czy dizajnerskie stają się elementami muzealnych kolekcji lub zbiorów prywatnych kolekcjonerów.   Przeważnie każdy z nas ma swój ulubiony porcelanowy kubek lub filiżankę ze spodkiem.
więcej
Tożsamość – lęki, pytania, diagnozy
Intymny i wielowymiarowy portret współczesnej kondycji człowieka, przedstawiony przez młodych artystów z ASP we Wrocławiu, dla których ceramika stała się narzędziem krytycznej refleksji nad niepokojami i zagadnieniami tożsamości w świecie pełnym zmian i napięć. Wystawa „Tożsamość – lęki, pytania, diagnozy”, prezentowana w Przestrzeni Sztuki WL4 w Gdańsku 8.02–2.03.2025 r., podejmowała temat tożsamości przez pryzmat ceramiki – medium, które w tym przypadku stało się nośnikiem nie tylko formy, ale również emocji, refleksji oraz pytań o kondycję współczesnego świata.
więcej
CeramikFest, festiwal ceramicznych opowieści
Wspólne doświadczanie piękna, wystawy, dzielenie się wiedzą, warsztaty mistrzowskie, wypały plenerowe i celebracja czasu spędzonego w duchu miłości do porcelany i ceramiki. Wszystko to znajdziemy 6–7 września 2025 roku na pierwszym festiwalu CeramikFest w jednym z najbardziej magicznych zakątków Dolnego Śląska. Gdyby festiwal był opowieścią, miałby rozdział pierwszy Zamek Sarny to szczególne miejsce akcji.
więcej
Kufel z dekoracją palmetową
Kufel z dwuwarstwowego szkła bezbarwno-czerwonego rubinu miedziowego, rzeźbiony grawersko wypukłą dekoracją palmetową. Dolnośląski technologiczny rarytas kolekcjonerski z Kotliny Jeleniogórskiej z: schaffgotschowskiej huty szkła Carlsthal Glasfabrik, Carlsthal (obecnie Orle), huty szkła Josephinenhütte Glasfabrik, Schreiberhau (obecnie Szklarska Poręba) – hutniczy półfabrykat, simonowskich rzeźbiarni szkła, Glas Schleifereien Gebrüder Simon, Schreiberhau (Szklarska Poręba) – zdobienie półfabrykatu. Dla znawców szkła o wartości historycznej szklanego obiektu decyduje jego unikatowość występowania, źródłowe odkrycie i ustalenie jego autorów oraz złożona, wieloetapowa technologia wytwórcza.
więcej
Historia ceramiki bolesławieckiej XVIII i XIX wieku
XVIII i XIX wiek był dla bolesławieckich garncarzy okresem rozwoju i prosperity. Rosło zapotrzebowanie na kamionkowe wyroby, poszerzano rynki zbytu, a asortyment naczyń był coraz bogatszy. Powodzeniem cieszyły się nie tylko naczynia bogato zdobione dekoracją nakładkową, lecz również proste i użyteczne naczynia kuchenne, pokryte brązowym szkliwem, znane powszechnie od XIX wieku jako buncloki. .
więcej
O miśnieńskich kwiatach, które skradły serca Europejczykom
Motywy kwiatów od wieków zdobią ceramikę niczym symboliczne echo ogrodowego piękna. Pozwalają nie tylko zachwycać się nad ich urokiem, lecz są także cenną wskazówką przy datowaniu i identyfikowaniu pochodzenia porcelany.
więcej
Wystawa „Kobieta wyzwolona. Polskie art déco w ceramice”
Fajans polski zawsze budził zainteresowanie miłośników ceramiki. Od dłuższego czasu pojawia się coraz więcej opracowań poświęconych tej dziedzinie wytwórczości. Organizowane są wystawy i prezentacje wyrobów polskich wytwórni fajansu.
więcej
Mazowieckie leśne huty szkła gospodarczego Brzeska Wola (1854–1868), woj. mazowieckie, pow. białobrzeski
Pieczęć Publikowane przez nas sukcesywnie od 2018 roku monograficzne opracowania kolejnych hut szkła działających na terenie byłego Królestwa Polskiego zaczynają stopniowo przynosić owoce w postaci rosnącego zainteresowania tematyką związaną z tutejszym przemysłem szklarskim, który – jak się okazuje – w okresie od końca XVIII do początków XIX wieku stanowił bardzo znaczącą część gospodarki.
więcej
Weronika Lucińska
Skrawek nieba żarzący się blaskiem zachodzącego słońca, spowite w delikatnym błękicie chmury, dryfujące góry lodowe. Tę ulotność chwili Weronika Lucińska po mistrzowsku zamyka w trwałej ceramicznej formie. → Barbara Szafirowska-Pape: Płynność to tytuł w ystaw y, która niedawno miała miejs ce we wrocławskiej Fine Art Galler y, ale również nazwa Twojej nowej kolekcji.
więcej
Latchezar Boyadjiev. W poszukiwaniu wolności
Szklane rzeźby Latchezara Boyadjieva są abstrakcyjne, ale w wielu jego dziełach odnajdziemy elementy figuralne. Wgłębienia, wypukłości, łagodne linie, krawędzie łączą się w kobiece formy.
więcej
Codzienność zaklęta w szkle
Wcześniej do rangi sztuki podnosiła brzydotę tkanki miejskiej, teraz inspirują ją związki rodzinne i macierzyństwo. Kalina Bańka-Kulka sięga po różne techniki, aby to, co zwykłe stało się wyjątkowe.  Motywem obecnym w najnowszych pracach artystki, a zaczerpniętym z dzieciństwa, jest zabawa w„widoczki”, czyli sekrety zakopywane w ziemi, zwykle w formie barwnych kompozycji, składających się ze znalezionych drobnych elementów, przedmiotów czy roślin, uznanych za ładne i wartościowe.
więcej
Renata Pawlik-Kiebdój Kobieta Szkło Twórcza
Szklane prace Renaty Pawlik-Kiebdój przedstawiają kobiety – zwyczajne, młode, dojrzałe, rozpustne, wrażliwe, waleczne, beztroskie. Artystka portretuje cały wachlarz kobiecych charakterów, emocji i historii. → Barbara Szafirowska-Pape: Czy zawsze bohaterkami Twoich prac są kobiety? → Renata Pawlik-Kiebdój: Zawsze.
więcej
HOT GREEN
Marta Wojciechowska daje szklanym odpadom drugie życie. Recykling to dla niej nie tylko oszczędność, ale też możliwość tworzenia nowych dzieł i uzyskania zaskakujących efektów. Z artystką, właścicielką pracowni Glassmour rozmawia Aleksandra Zawiła. → Aleksandra Zawiła: Chciałabym porozmawiać o Pani ostatnim projekcie – „HOT GREEN”. → Marta Wojciechowska: Celem tego projektu było zgłębienie tematu recyklingu szkła.
więcej
Młode talenty. Daria Alicja Kowalewska
→ Dlaczego ceramika? Ceramika nie była moim pierwszym wyborem. Swoją przygodę ze sztuką i rzemiosłem zaczęłam od historii sztuki, konserwacji i pracy z rzeźbą. W szkole średniej zajmowałam się rzeźbą w drewnie, snycerstwem.
więcej
Szkło to sztuka wyboru. Bogdan Kupczyk
Chciałem, aby projektowane przeze mnie przedmioty miały wysokie walory estetyczne, były bezpieczne, łatwe do umycia i składowania i aby człowiek czuł się w ich otoczeniu godnie. Bogdan Kupczyk → Barbara Szafirowska-Pape: Panie Bogdanie, w grudniu w Dąbrowie Górniczej odbyła się wystawa Pana szkieł i obrazów „Liczy się efekt, forma i funkcja”, do 18 maja trwać będzie kolejna wystawa „Sztuka wyboru” w Galerii Stara Łaźnia w Zawierciu.
więcej
Pamiętajmy o kryształach
Historia Zawiercia nierozerwalnie związana jest z Hutą Szkła Gospodarczego, która była jednym z największych zakładów pracy w powiecie zawierciańskim. Początki produkcji szkła w mieście sięgają lat 80.
więcej
Czar potłuczonego szkła Marty Klonowskiej
Wystawa „Szklana menażeria” w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku bije rekordy popularności. Mieszkająca na stałe w Niemczech polska artystka dostrzegła piękno i potencjał w połamanych i potłuczonych kawałkach szkła i tworzy z nich jedyne w swoim rodzaju stworzenia.
więcej
Wystawa ceramiki unikatowej Bożeny Sacharczuk w NOSPR w Katowicach
W przestrzeni foyer Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach (NOSPR) trwa wystawa ceramiki unikatowej „Układy improwizowane” autorstwa Bożeny Sacharczuk. Wystawa Bożeny Sacharczuk, artystki sztuk wizualnych, doktor habilitowanej sztuk plastycznych, profesor wrocławskiej ASP, stanowi nie tylko wydarzenie artystyczne, lecz także integralny element Festiwalu Prawykonań – święta muzyki współczesnej.
więcej
Barbara Trzybulska: Od literackich inspiracji do ceramicznych światów
Twórczość Barbary Trzybulskiej to fascynujący most łączący dziedzictwo ceramicznego medium z nowatorskimi poszukiwaniami artystycznymi; miejsce, gdzie literatura i ceramika przenikają się wzajemnie, gdzie zaciera się granica między ceramiką a malarstwem.  Artystka urodziła się w Polanicy-Zdroju w 1970 roku, studiowała na Wydziale Ceramiki i Szkła Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu pod kierunkiem profesorki Krystyny Cybińskiej.
więcej
Festiwal Porcelany. „Wdzięk, Elegancja i Luksus”
Kolekcjonerstwo zaczyna się w krótkiej chwili zachwytu, który przekształca się w ciekawość, ciekawość rodzi chęć posiadania, a stąd już jest prosta droga do kolekcjonerstwa. Takie początki zna każdy kolekcjoner.
więcej
Osiem krajobrazów w szkle
Rzeźbiona kuglersko paterka, ze strefową malaturą czerwonego listru i precyzyjnymi miniaturowymi grawerunkami ośmiu krajobrazowych wedut z Kotliny Jeleniogórskiej to kolejny dolnośląski rarytas kolekcjonerski. Dwuczęściowa dmuchana i scalona hutniczo paterka ze szkła bezbarwnego składa się z kolistej, ośmiobocznej głębokiej miseczki oraz kolistej, ośmiobocznej, niskiej trzonostopy.
więcej
Master class. Wypał alternatywny ceramiki. SAGGAR w piecu elektrycznym
Wchodząc w świat tworzenia przedmiotów ceramicznych mamy przed sobą ogromny obszar do odkrycia, niemal nieskończony. Jedną ze ścieżek zdobienia jest Saggar wykonany w piecu elektrycznym.
więcej
Historia ceramiki bolesławieckiej od XIII do XVIII w.
Ceramika bolesławiecka na przestrzeni dziejów wielokrotnie ulegała zmianom, podążając za kolejnymi stylami artystycznymi i dążąc do sprostania rosnącym wymaganiom użytkowników.
więcej
Skąd się wzięła chińska i japońska porcelana w Europie?
Nazwa porcelana pochodzi najprawdopodobniej od włoskiego słowa porcella nawiązującego do muszli kauri (Cypraeidae), a po raz pierwszy pojawiła się w świadomości Europejczyków po publikacji kroniki Marco Polo „Opisanie świata” (Il Milione) z ok.
więcej
Mazowieckie leśne huty szkła gospodarczego Barcząca: Huta szkła (1810–1843), woj. mazowieckie, pow. miński cz. 2
Lata 1831–1838 Działania wojenne powstania listopadowego ograniczyły produkcję szkła. Huta szkła została spalona 26 kwietnia 1831 roku podczas natarcia korpusu Pahlena na tylne straże wojsk polskich.
więcej
Peter Bremers
W szklanych rzeźbach Petera Bremersa żyją zarówno błękitne, lodowe krajobrazy Antarktydy, jak i gorące kaniony i pustynie Arizony. Prace artysty są hołdem złożonym naturze i odzwierciedlają jego filozoficzne i duchowe podejście do życia.
więcej
Świat opisuję poprzez sztukę. Profesor Przemysław Lasak
Figury ceramiczne prof. Przemysława Lasaka, pojedyncze lub zmultiplikowane, tworzą niepowtarzalny klimat nasycony aurą tajemniczości, czasem niepokoju. Mimo, że są odlewami z jego własnego ciała czy też ciała modela, każdą z nich cechuje indywidualny, niepowtarzalny wyraz.
więcej
Powstające w płomieniu. Szkło Katarzyny Krej
W tajemniczych i pięknych wnętrzach Wieży Matematycznej Muzeum Uniwersytetu Wrocławskiego do 18 lutego trwa wystawa „utkanych” ze szkła rzeźb Katarzyny Krej. Wystawę „Powstające w płomieniu” można traktować niemal literalnie – wszystkie prezentowane na niej prace autorstwa Katarzyny Krej powstały w wyniku bezpośredniego kontaktu pręcików szklanych z ogniem palnika gazowego.
więcej
Alberto Bustos - wywiad
Wolność” – to słowo, które najlepiej określa twórczość, styl i osobowość hiszpańskiego ceramika Alberto Bustosa. Sam uważa wolność za swoją najbardziej wyrafinowaną technikę.
więcej
Romana Kaszczyc z Barlinka – ceramiczka i malarka
W wielu miejscach – galeriach, muzeach, czy prywatnych kolekcjach, w różnych miastach znajdują się dzieła Romany Kaszczyc z Barlinka. Od drugiej połowy lat 70. ubiegłego wieku prezentowała na wystawach i przeglądach artystycznych swoją ceramikę, która była wówczas podstawową domeną artystycznego wyrazu jej talentu. Romana Kaszczyc nazywana też „Romą Barlinecką” urodziła się 25 marca 1938 roku w rodzinie Marii i Władysława Józefczuków na Podolu, w miasteczku Kopyczyńce, w obwodzie tarnopolskim na Kresach Wschodnich.
więcej
Delft. Błękit na każdym kroku
W każdym kraju są miasta, które opowiadają historię rzemiosła, a w przypadku ceramiki każde z tych miast przekłada artystyczną tradycję na język unikalny dla swojej kultury.
więcej
więcej 1 2 3 4 5 więcej
  linia Newsletter

Chcesz być na bieżąco informowany o aktualnych wydarzeniach i artykułach? Zapisz się do newsletter.

Oświadczam, że zapoznałem się i akceptuję: Polityka prywatności