Nasze tematy

Artykuły

Wypalanie ceramiki w edukacji artystycznej

Obecnie na uczelniach artystycznych spotykamy się z zasadami nauczania, które prowadzą do silnego indywidualizmu w procesie twórczym i kreatywności. Proces twórczy i indywidualizm są ze sobą ściśle powiązane i pozwalają artystom wyrazić swoją autentyczność i wyjątkowość poprzez własną pracę artystyczną.

I ndywidualizm jest jednym z fundamentów pracy twórczej i prowadzi do osobistej ekspresji artystycznej pomysłów i uczuć. Pozwala na głębokie zanurzenie się we własnej pracy i koncentrację na niej. To indywidualistyczne podejście niesie ze sobą wiele negatywów. Prowadzi do częściowej utraty umiejętności współpracy, osłabienia więzi społecznych, izolacji od świata zewnętrznego i poczucia osamotnienia. Bardzo powszechne staje się porównywanie swojej pracy z pracą innych, co wzmacnia atmosferę rywalizacji i współzawodnictwa. Konsekwencją jest niska samoocena i utrata motywacji do twórczej aktywności. Te negatywne skutki indywidualnej pracy są obecne nie tylko w szkołach artystycznych, ale także na scenie artystycznej. W odpowiedzi na tę sytuację w świecie sztuki pojawia się szereg inicjatyw mających na celu rozwiązanie tego problemu. Artyści i artystki łączą się w kolektywy, a wartość pracy społecznej jest wzmacniana. W szkołach artystycznych sytuacja jest jednak inna i bardzo trudno jest zrekompensować negatywne skutki indywidualistycznego podejścia. W większości dziedzin sztuki praca indywidualna jest podstawą całego procesu, a zorganizowane próby współpracy są często nieudolne i nie przynoszą oczekiwanych wartości.

Cały artykuł dostępny w nr 1/2024 "Szkła i ceramiki". Zamów już teraz

Wróć
W najnowszym numerze
2 / 2025
linia Bożeny Sacharczuk dialog z naturą
linia Biroskop - polskie narzędzia dla ceramików
linia Magdalena Łysiak. Wszystko jest szkliwem
linia I Międzynarodowe Triennale Rzeźby Ceramicznej
linia W kręgu porcelanowego dziedzictwa Wałbrzycha. Od „Kristera” do „Krzysztofa”
linia CeramikFest, festiwal ceramicznych opowieści
linia Patery Eryki Trzewik-Drost na tle epoki i historii Zakładów Porcelany „Bogucice”
linia Historia ceramiki bolesławieckiej XVIII i XIX wieku
linia O miśnieńskich kwiatach, które skradły serca Europejczykom
linia Wystawa „Kobieta wyzwolona. Polskie art déco w ceramice”
więcej
  linia Newsletter

Chcesz być na bieżąco informowany o aktualnych wydarzeniach i artykułach? Zapisz się do newsletter.

Oświadczam, że zapoznałem się i akceptuję: Polityka prywatności