Nasze tematy

Artykuły

Szklany bezbarwny pucharek o różowej czarze i czerwonej trzonostopie powlekany od wewnątrz szkłem rubinu złotego

Wytworzenie płomieniowym wytopem mas szklanych rubinu złotego o kolorze różowym (Rosa) i czerwonym (Rubin) z użyciem jako barwnika złotych monet dukatowych to swoisty topiarski majstersztyk w schaffgotschowskiej hucie szkła Carlsthal w Orlu. Z mas szklanych kształtowano barwne wałki szklane Rosa i Rubin służące do powlekania od wewnątrz bezbarwnych szkieł. Wytworzenie sposobem powlekania od wewnątrz kawałkiem barwnego wałka szklanego (żargonowo nazywanego capfką) z etapowym zastosowaniem hutniczej techniki podwójnego lejka „dwuwarstwowej” czary pucharka o barwie Rosa i „dwuwarstwowej” pustej trzonostopy pucharka o barwie Rubin to swoisty hutniczy majstersztyk z schaffgotschowskiej huty szkła Josephinenhütte w Szklarskiej Porębie.

Pucharek został wykonany w hucie szkła Josephinenhütte Glasfabrik w Szklarskiej Porębie Górnej (Schreiberhau) około 1850 r. Projektantem formy, zdobień, barw oraz mas szklanych był dyplomowany technolog szkła Franz S.A. Pohl (1813–1884) zatrudniony jako kierownik techniczny (inspektor) w schaffgotschowskim przedsiębiorstwie szklarskim zlokalizowanym w Królestwie Pruskim na Dolnym Śląsku w Kotlinie Jeleniogórskiej. Składy surowcowych zestawów dla w/w capfek znajdują się w tajnym receptarzu technologa szkła Franza S.A. Pohla. Zamieszczono je na str. 72 – dla szkła rubinu złotego Rosa i na str. 62 dla szkła rubinu złotego Rubin. Na str. 43 został natomiast opisany skład surowcowy dla szkła bezbarwnego Kreidenglas.

Cały artykuł dostępny w nr 3/2023 "Szkła i ceramiki". Zamów już teraz

Wróć
W najnowszym numerze
2 / 2025
linia Bożeny Sacharczuk dialog z naturą
linia Biroskop - polskie narzędzia dla ceramików
linia Magdalena Łysiak. Wszystko jest szkliwem
linia I Międzynarodowe Triennale Rzeźby Ceramicznej
linia W kręgu porcelanowego dziedzictwa Wałbrzycha. Od „Kristera” do „Krzysztofa”
linia CeramikFest, festiwal ceramicznych opowieści
linia Patery Eryki Trzewik-Drost na tle epoki i historii Zakładów Porcelany „Bogucice”
linia Historia ceramiki bolesławieckiej XVIII i XIX wieku
linia O miśnieńskich kwiatach, które skradły serca Europejczykom
linia Wystawa „Kobieta wyzwolona. Polskie art déco w ceramice”
więcej
  linia Newsletter

Chcesz być na bieżąco informowany o aktualnych wydarzeniach i artykułach? Zapisz się do newsletter.

Oświadczam, że zapoznałem się i akceptuję: Polityka prywatności