Nasze tematy

Artykuły

Possible Forms/Formy możliwe Alicji Buławki-Fankidejskiej

Festiwal Ceramiki Współczesnej, zorganizowany przez Łotewskie Centrum Ceramiki Współczesnej w Dyneburgu (Latvian Centre for Contemporary Ceramics, Daugavpils) który odbył się w dniach 1-18 maja, zakończył się serią niezapomnianych wydarzeń z wyraźnym polskim akcentem. 17 maja w „Martinsons House” w Mark Rothko Art Centre miał miejsce wernisaż wystawy Possible Forms/Formy możliwe Alicji Buławki-Fankidejskiej.

Rzeźby artystki zahipnotyzowały odwiedzających eksploracją ceramiki jako medium osobistej ekspresji i zmysłowego połączenia. Zaangażowanie Buławki-Fankidejskiej w eksperymentalne techniki wypalania i jej intymne, inspirowane ciałem formy pozostawiły niezatarte wrażenie na publiczności. Autorka tak pisze o swojej twórczości: „Ceramika jest moim komunikatorem, punktem stycznym, centralnym elementem mojej narracji i relacji z odbiorcą. "To wielopłaszczyznowe, otwarte, dające możliwość wprowadzania nowych kontekstów i znaczeń medium. Medium z niezwykle szerokim wachlarzem technologicznym i możliwościami opracowania, stanowi otwartą drogę do indywidualnych poszukiwań i potrzeb. Glina to fascynujący, wrażliwy i sensoryczny materiał, który w szczery sposób objawia intencjonalność twórcy, dając zarazem wielozmysłowe możliwości odbioru, jak i otwierając się na różnorodność „uformowania”, co z kolei stanowi podkład do dalekosiężnego pola interpretacji. Glina implikuje cielesność, jest materiałem, który mnie angażuje. Mój dotyk formuje kształty, bezpośredni kontakt z odbiorcą dopełnia zaangażowanie ciała w doświadczaniu rzeźby ..."

Cały artykuł dostępny w nr 2/2024 "Szkła i ceramiki".  Zamów już teraz

Wróć
W najnowszym numerze
2 / 2025
linia Bożeny Sacharczuk dialog z naturą
linia Biroskop - polskie narzędzia dla ceramików
linia Magdalena Łysiak. Wszystko jest szkliwem
linia I Międzynarodowe Triennale Rzeźby Ceramicznej
linia W kręgu porcelanowego dziedzictwa Wałbrzycha. Od „Kristera” do „Krzysztofa”
linia CeramikFest, festiwal ceramicznych opowieści
linia Patery Eryki Trzewik-Drost na tle epoki i historii Zakładów Porcelany „Bogucice”
linia Historia ceramiki bolesławieckiej XVIII i XIX wieku
linia O miśnieńskich kwiatach, które skradły serca Europejczykom
linia Wystawa „Kobieta wyzwolona. Polskie art déco w ceramice”
więcej
  linia Newsletter

Chcesz być na bieżąco informowany o aktualnych wydarzeniach i artykułach? Zapisz się do newsletter.

Oświadczam, że zapoznałem się i akceptuję: Polityka prywatności