Nasze tematy

Artykuły

Nowe rzemiosło

Aleksandra Gąsowska

 

„Sztuka użytkowa dąży do wygody, zadowolenia, zbliżenia człowieka z otaczającym go światem. […] Sztuka użytkowa akceptuje wyłącznie piękno, a ściślej tę jego odmianę, którą określa się słowem ładność”.

Przytoczone słowa profesor Ireny Sławińskiej stały się mottem wystawy NOWE RZEMIOSŁO, prezentowanej w Galerii Opera we wrześniu 2023 roku. Głównymi bohaterami wystawy byli laureaci tytułu honorowego „Mistrz Rzemiosł Artystycznych” przyznawanego przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Wyróżnieni artyści rzemieślnicy to osoby posiadające bogaty dorobek, mistrzowski warsztat i rozpoznawalny styl. Rada opiniująca wnioski o nadanie tytułu honorowego zwróciła w tym roku szczególną uwagę na precyzję wykonania przedmiotów, oryginalną technikę i cechy charakterystyczne prac kandydatów. Zdaniem ekspertów sama znajomość warsztatu i wieloletnie doświadczenie nie są wystarczające do tego, aby otrzymać tytuł mistrza.

Dotychczas tytuł ten był kojarzony z pewnym ukoronowaniem pracy zawodowej. Otrzymywali go rzemieślnicy zaangażowani w działalność społeczną, aktywnie uczestniczący w konkursach i wystawach. Do 1990 roku nagrodzono ponad tysiąc mistrzów w różnych zawodach. Po dłuższej przerwie, w 2013 roku, tytuł został przywrócony, ale już w zupełnie innej rzeczywistości. Młode pokolenie interesuje się rzemiosłem artystycznym i łączy z nim swoją przyszłość. Inaczej jednak podchodzi do procesu kształcenia. Współczesny artysta rzemieślnik to często osoba po wyższych studiach artystycznych, posiadająca szeroką wiedzę na temat historii sztuki, technik plastycznych, marketingu i promocji. Terminowanie w tradycyjnym warsztacie rzemieślniczym ...

 


Cały artykuł dostępny w nr 4/2023 "Szkła i ceramiki". Zamów już teraz

 

Wróć
W najnowszym numerze
2 / 2025
linia Bożeny Sacharczuk dialog z naturą
linia Biroskop - polskie narzędzia dla ceramików
linia Magdalena Łysiak. Wszystko jest szkliwem
linia I Międzynarodowe Triennale Rzeźby Ceramicznej
linia W kręgu porcelanowego dziedzictwa Wałbrzycha. Od „Kristera” do „Krzysztofa”
linia CeramikFest, festiwal ceramicznych opowieści
linia Patery Eryki Trzewik-Drost na tle epoki i historii Zakładów Porcelany „Bogucice”
linia Historia ceramiki bolesławieckiej XVIII i XIX wieku
linia O miśnieńskich kwiatach, które skradły serca Europejczykom
linia Wystawa „Kobieta wyzwolona. Polskie art déco w ceramice”
więcej
  linia Newsletter

Chcesz być na bieżąco informowany o aktualnych wydarzeniach i artykułach? Zapisz się do newsletter.

Oświadczam, że zapoznałem się i akceptuję: Polityka prywatności