Nasze tematy

Artykuły

Ceramiczne kamee inkrustowane w szkle

Tradycja wyrobu nowożytnych kamei sięga lat 80. XVIII w., kiedy
w Czechach zaczęto przeprowadzać pierwsze eksperymenty technologiczne
z portretami w szkle. Jednak najwcześniejsze udokumentowane
przykłady pochodzą z końca tego stulecia, a następne
z ok. 1800 r. z Francji. W tym czasie zainteresowanie techniką
cameo-incrustation rozwijało się także po drugiej stronie kanału
La Manche, dlatego trudno jest określić stopień wzajemnych inspiracji
między wytwórcami. W Anglii do wzrostu zainteresowania
antycznymi kameami i ich współczesnymi wersjami przyczynił się
James Tassie (1735–1799), szkocki grawer i modeler, współpracownik
dr Henry’ego Quina (1717–1791) oraz ceramika Josiaha
Wedgwooda (1730–1795). Tassie drogą eksperymentów opracował
skomplikowaną technikę wyrobu kamei: od sporządzenia woskowego
projektu, przez negatywową formę w siarce, po relief wykonany
ze szklanej pasty. Tassie wykonywał również pozytywowe
portrety kameowe z czerwonej siarki. Kamee Tassiego wykonane
z białego szkła nie były zamknięte w bańce szklanej, w przeciwieństwie
do późniejszych właściwych sulphides.

Wróć
W najnowszym numerze
4 / 2024
linia Ulotne chwile Weroniki Lucińskiej
linia Bogdan Kupczyk. Szkło to sztuka wyboru
linia Latchezar Boyadijev. W poszukiwaniu wolności
linia Renata Pawlik-Kiebdój. Kobieta Szkło Twórcza
linia Kalina Bańka-Kulka. Codzienność zaklęta w szkle
linia Czar potłuczonego szkła Marty Klonowskiej
linia Marta Wojciechowska. Hot Green
linia Barbara Trzybulska. Od literackich inspiracji do ceramicznych światów
linia Master Class. Wypał alternatywny ceramiki. SAGGAR w piecu elektrycznym
linia Skąd się wzięła chińska i japońska porcelana w Europie?
więcej
  linia Newsletter

Chcesz być na bieżąco informowany o aktualnych wydarzeniach i artykułach? Zapisz się do newsletter.

Oświadczam, że zapoznałem się i akceptuję: Polityka prywatności